NRD Начало
Петък, 27 Юни 2025
Начало Творчески отражения „Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
2467
Творчески отражения

„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон

На 29 април като част от дългоочаквания търг на ориенталско изкуство аукционната къща ще представи „Приготвяне на кафе“, отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис. Оценявана на 1-1,5 милиона паунда (около 1,3-2 милиона долара), композицията „Приготвяне на кафе“ от 1881 г. „Това беше много неочаквано преоткриване“, обяснява Клод Пиенинг, старши международен специалист по европейски картини в „Сотбис“.

| 22 Април 2025, 19:37 ч.
„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
Снимка © АА

Тази пролет светът на изкуството насочва погледа си към Лондон, където един от най-значимите шедьоври на ориенталско изкуство, преоткрит наскоро, ще бъде предложен на търг в аукционната къща „Сотбис“ (Sotheby’s),  предаде Анадолската агенция (АА) съгласно споразумението за обмен на информация между двете агенции.

Изложба "Пейзаж от Родопите" подготвя Регионална библиотека "Николай Вранчев" в Смолян, съобщи Ва

Участниците в големия финал на конкурса „Евровизия“ вече са определе

Лейди Гага оглави британската класация за албуми за пети път с Mayhem, съобщи Пи Ей медиа/ДПА, по

Община Елхово обяви конкурс за директор на Етнографско-археологическия музей в града.

При

Ouch Blanket представя дебютния си сингъл и видеоклип They are, are sad<

На 29 април като част от дългоочаквания търг на ориенталско изкуство аукционната къща ще представи „Приготвяне на кафе“, отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис.

Оценявана на 1-1,5 милиона паунда (около 1,3-2 милиона долара), композицията „Приготвяне на кафе“ от 1881 г. се появява отново след повече от век в частни европейски колекции, известна доскоро само от черно-бяла снимка, направена през годината на създаването от известните фотографи Паскал Себа и Поликарп Жоайе.

„Това беше много неочаквано преоткриване“, обяснява Клод Пиенинг, старши международен специалист по европейски картини в „Сотбис“.

„Към мен се обърна господин, когото познавам от много години, който ми предложи тази картина. Той я беше купил наскоро от някой друг, който я беше купил преди няколко години от семейството, европейското семейство, чието притежание тя е била почти 75 години, със сигурност от около 1930 г."

От Истанбул до Виена до Лондон

Представителна изложба на Стоимен Стоилов ще бъде показана в столичната арт галерия Vejdi.

<

Желанието да експериментирам ме движеше напред и произведенията започнаха да придобиват обемна фо

След като изпрати най-известната си картина за мащабна изложба в Амстердам, включваща почти всичк

Своеобразната игра между спомени, преживяно, форма и цвят създава едни условни места, едни условн

Хиляди културни ценности от бившето германско императорско семейство Хоенцолерн ще останат постоя

Първоначално придобита около 1910 г. от принц Садик Ядигаров, колекционер на изкуство от Грузия, картината е става притежание на сина му Арчил, а след това, около 1930 г., на частен колекционер във Виена, свързан с Арчил чрез брак, където се предава по наследство до 2008 г.

Оттогава картината се съхранява в друга австрийска частна колекция до скорошното й появяване.

Картината изобразява две млади жени, приготвящи ритуално кафе на фона на богато облицован с плочки интериор с колонада, може би въображаем харем в двореца „Топкапъ“ в Истанбул.

Обстановката е измислена, но е представена с изящно внимание към детайла, създавайки „разкошно и подобно на бижу впечатление за лукс“ – така  каталогът на „Сотбис“ описва картината.

Кафето, врата към по-широк културен диалог

Кафето, централен мотив в живота на Близкия изток, се превръща във врата към по-широк културен диалог.

„Мисля, че е чудесно, че това е централният мотив на картината. Картината показва каната за кафе със зарфовете, които са поставките за чаши. Това очевидно е типично турска - или трябва да кажа, османска - характеристика на картината", отбелязва Пиенинг.

Предметите в картината добавят слоеве от културна символика и материално богатство: покривка от кадифе с метални нишки, върху която има кана за кафе и зарфовете, мамелюкска месингова купа, китайски порцеланови вази, бродирани кърпи и рядка декоративна висулка от щраусово яйце – някога символ на османския султански двор.

Луксозните тюркоазени тонове на мамелюкските плочки са в синхрон с кавказката пътека под краката на жените, привличайки погледа към най-впечатляващата архитектурна характеристика на картината: чифт монументални мамелюкски врати, инкрустирани със слонова кост.

За Хамди Бей картината бележи връхна точка в кратък, но интензивен период на художествена продуктивност, казва Пиенинг.

„Тя а от неговият ранен период и е нарисувана в малък мащаб“, добави той. „Тя е подписана и датирана на латиница. А това предполага, че е била предназначена за европейска колекция, а не за турска."

Мост между културите

Роден в елитно османско семейство, в началото на 60-те години на XIX в. Хамди Бей е изпратен в Париж, за да учи право, но вместо това намира призванието си в живописта и археологията.

Възприемайки западна техника за изобразяване на източни теми, Хамди Бей не само отговаря на нарастващия пазар на ориенталско изкуство от XIX в., но също така използва дълбокото си разбиране на мюсюлманската култура, за да създаде нюансирани, изпълнени с уважение изображения на османския живот.

По думите на Пиенинг, „това, което ще забележите в картината, е, че е нарисувана в това, което бихме нарекли френски академичен стил... Но от една страна, картината очевидно е на турска тема и е нарисувана през очите на турски художник, което според мен е прекрасна идея, но в стил, който не е типичен за Турция. Това е стил, който Хамди Бей възприема, докато учи във Франция... Така че в този смисъл картината наистина е мост между културите.“

Хамди бей е известен с двойно наследство - като художник и като строител на държвата.

След завръщането си в Истанбул той заема дипломатически постове и ръководи множество археологически експедиции.

През 1882 г. той основава Академията за изящни изкуства в Истанбул, като става неин първи директор и допринася за формирането на ново поколение турски художници.

Стих от Корана

В картината на Хамди Бей се открива допълнителен слой на интертекстуална дълбочина чрез куфическия арабски надпис по протежение на носещата греда – това е текст от Корана, който се появява и в друга творба на художника, съхранявана в Лувъра в Абу Даби.

Този повтарящ се мотив свързва „Приготвянето на кафе“ не само с по-широкото творчество на художника, но и с неговия духовен и интелектуален мироглед.

Тъй като по-късно този месец чукчето в „Сотбис“ е готово да удари, има осезаемо очакване, че тази новопоявила се творба може да предизвика интерес извън турския пазар на изкуство, според Пиенинг.

Хамди Бей „сега е в мейнстрийма на ориенталските художници от XIX в. и творбите му са изложени в музеи по целия свят - в Америка, в Близкия изток, в Абу Даби, също и в Малайзия. Така че интерес към него има от целия свят и очаквам и към търга да има интерес от цял свят“, казва Пиенинг.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие своя сезон на 4 юли, в зала „България“, с концерт, вдъхновен от датската съвременна муз ...
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
С четири подбрани заглавия и специална лятна оферта за зрителите Драматично-куклен театър Враца ще закрие творческия си сезон, съобщиха от културната институция.  Постановкит ...
Обявиха музикалната програма на Узана поляна фест 2025
Община Габрово обяви музикалната програма за тазгодишното издание на Узана поляна фест. Зеленият фестивал тази година ще се проведе от 18 до 20 юли на голямата поляна в местността ...
Двадесет и второ издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца"
От днес до 1 юли в Перник се провежда двадесет и второто издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца", съобщават организаторите му.  В конкурсната прогр ...
Художникът Илия Йончев откри изложба „Теософски беседи“
Тази изложба има скрито заглавие и то е „Теософски беседи“ в смисъла на тихия личен размисъл и тишината във всичките й аспекти. Това каза проф. Емилия Константинова, уп ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие своя сезон на 4 юли, в зала „България“, с концерт, вдъхновен от датската съвременна муз ...
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в троянската галерия „Серякова къща“. Eкспозицията е юбилейна за Мичев, който е ...
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
На 4 юли певицата Деси Добрева ще представи за първи път пред публика своя концерт-спектакъл „Гиздава“. Това ще се случи в Летния театър в парк „Аязмото“, и ...
Кийрън Кълкин, Ариана Гранде и Джейсън Момоа са сред поканените да се присъединят към американската киноакадемия
Най-скорошните носители на "Оскар" Кийрън Кълкин и Майки Мадисън, заедно с номинираните Ариана Гранде, Фернанда Торес, Себастиан Стан и Джеръми Стронг са сред поканените да станат ...
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
С четири подбрани заглавия и специална лятна оферта за зрителите Драматично-куклен театър Враца ще закрие творческия си сезон, съобщиха от културната институция.  Постановкит ...
Тикер в 20:00 ч.
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие ...
Начало Творчески отражения
2467
Творчески отражения

„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон

На 29 април като част от дългоочаквания търг на ориенталско изкуство аукционната къща ще представи „Приготвяне на кафе“, отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис. Оценявана на 1-1,5 милиона паунда (около 1,3-2 милиона долара), композицията „Приготвяне на кафе“ от 1881 г. „Това беше много неочаквано преоткриване“, обяснява Клод Пиенинг, старши международен специалист по европейски картини в „Сотбис“.

| 22 Април 2025, 19:37 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
Снимка © АА

Тази пролет светът на изкуството насочва погледа си към Лондон, където един от най-значимите шедьоври на ориенталско изкуство, преоткрит наскоро, ще бъде предложен на търг в аукционната къща „Сотбис“ (Sotheby’s),  предаде Анадолската агенция (АА) съгласно споразумението за обмен на информация между двете агенции.

На 29 април като част от дългоочаквания търг на ориенталско изкуство аукционната къща ще представи „Приготвяне на кафе“, отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис.

Оценявана на 1-1,5 милиона паунда (около 1,3-2 милиона долара), композицията „Приготвяне на кафе“ от 1881 г. се появява отново след повече от век в частни европейски колекции, известна доскоро само от черно-бяла снимка, направена през годината на създаването от известните фотографи Паскал Себа и Поликарп Жоайе.

„Това беше много неочаквано преоткриване“, обяснява Клод Пиенинг, старши международен специалист по европейски картини в „Сотбис“.

„Към мен се обърна господин, когото познавам от много години, който ми предложи тази картина. Той я беше купил наскоро от някой друг, който я беше купил преди няколко години от семейството, европейското семейство, чието притежание тя е била почти 75 години, със сигурност от около 1930 г."

От Истанбул до Виена до Лондон

Първоначално придобита около 1910 г. от принц Садик Ядигаров, колекционер на изкуство от Грузия, картината е става притежание на сина му Арчил, а след това, около 1930 г., на частен колекционер във Виена, свързан с Арчил чрез брак, където се предава по наследство до 2008 г.

Оттогава картината се съхранява в друга австрийска частна колекция до скорошното й появяване.

Картината изобразява две млади жени, приготвящи ритуално кафе на фона на богато облицован с плочки интериор с колонада, може би въображаем харем в двореца „Топкапъ“ в Истанбул.

Обстановката е измислена, но е представена с изящно внимание към детайла, създавайки „разкошно и подобно на бижу впечатление за лукс“ – така  каталогът на „Сотбис“ описва картината.

Кафето, врата към по-широк културен диалог

Кафето, централен мотив в живота на Близкия изток, се превръща във врата към по-широк културен диалог.

„Мисля, че е чудесно, че това е централният мотив на картината. Картината показва каната за кафе със зарфовете, които са поставките за чаши. Това очевидно е типично турска - или трябва да кажа, османска - характеристика на картината", отбелязва Пиенинг.

Предметите в картината добавят слоеве от културна символика и материално богатство: покривка от кадифе с метални нишки, върху която има кана за кафе и зарфовете, мамелюкска месингова купа, китайски порцеланови вази, бродирани кърпи и рядка декоративна висулка от щраусово яйце – някога символ на османския султански двор.

Луксозните тюркоазени тонове на мамелюкските плочки са в синхрон с кавказката пътека под краката на жените, привличайки погледа към най-впечатляващата архитектурна характеристика на картината: чифт монументални мамелюкски врати, инкрустирани със слонова кост.

За Хамди Бей картината бележи връхна точка в кратък, но интензивен период на художествена продуктивност, казва Пиенинг.

„Тя а от неговият ранен период и е нарисувана в малък мащаб“, добави той. „Тя е подписана и датирана на латиница. А това предполага, че е била предназначена за европейска колекция, а не за турска."

Мост между културите

Роден в елитно османско семейство, в началото на 60-те години на XIX в. Хамди Бей е изпратен в Париж, за да учи право, но вместо това намира призванието си в живописта и археологията.

Възприемайки западна техника за изобразяване на източни теми, Хамди Бей не само отговаря на нарастващия пазар на ориенталско изкуство от XIX в., но също така използва дълбокото си разбиране на мюсюлманската култура, за да създаде нюансирани, изпълнени с уважение изображения на османския живот.

По думите на Пиенинг, „това, което ще забележите в картината, е, че е нарисувана в това, което бихме нарекли френски академичен стил... Но от една страна, картината очевидно е на турска тема и е нарисувана през очите на турски художник, което според мен е прекрасна идея, но в стил, който не е типичен за Турция. Това е стил, който Хамди Бей възприема, докато учи във Франция... Така че в този смисъл картината наистина е мост между културите.“

Хамди бей е известен с двойно наследство - като художник и като строител на държвата.

След завръщането си в Истанбул той заема дипломатически постове и ръководи множество археологически експедиции.

През 1882 г. той основава Академията за изящни изкуства в Истанбул, като става неин първи директор и допринася за формирането на ново поколение турски художници.

Стих от Корана

В картината на Хамди Бей се открива допълнителен слой на интертекстуална дълбочина чрез куфическия арабски надпис по протежение на носещата греда – това е текст от Корана, който се появява и в друга творба на художника, съхранявана в Лувъра в Абу Даби.

Този повтарящ се мотив свързва „Приготвянето на кафе“ не само с по-широкото творчество на художника, но и с неговия духовен и интелектуален мироглед.

Тъй като по-късно този месец чукчето в „Сотбис“ е готово да удари, има осезаемо очакване, че тази новопоявила се творба може да предизвика интерес извън турския пазар на изкуство, според Пиенинг.

Хамди Бей „сега е в мейнстрийма на ориенталските художници от XIX в. и творбите му са изложени в музеи по целия свят - в Америка, в Близкия изток, в Абу Даби, също и в Малайзия. Така че интерес към него има от целия свят и очаквам и към търга да има интерес от цял свят“, казва Пиенинг.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
Обявиха музикалната програма на Узана поляна фест 2025
Двадесет и второ издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца"
Художникът Илия Йончев откри изложба „Теософски беседи“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Под прожектора
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Авансцена
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.